Har du barn som är under 18 år gamla får du automatiskt 150 ersättningsdagar till när din period tar slut. Det blir då totalt 450 ersättningsdagar i perioden. När din ersättningsperiod är på väg att ta slut undersöker vi om du har rätt till en ny period.

2401

Ansök om medlemskap i Akademikernas a-kassa här Vanliga frågor. Är jag automatiskt med i a-kassan när jag är medlem i Naturvetarna? Nej, medlemskapet 

Kan jag söka A kassa fast jag jobbat på ett annat jobb tidigare med en annan arbetsgivare dom senaste 12 månaderna? 2. Jag har varit medlem i tre månader sista Augusti, kan jag då söka A kassa om … Du har inte rätt till ersättning om du aldrig har arbetat i Sverige eller om du inte har arbetat tillräckligt många timmar för att uppfylla ett arbetsvillkor. Kontakta din a-kassa. Alla ersättningar vi nämner här är maxbelopp – alltså det du kan få som mest. Kan jag åka på semester och avstå från att stämpla de dagar jag är bortrest? / Behöver lite paus.

  1. Roda utbildning stockholm
  2. Min allra basta van

Hej, Jag har fått ett avgångsvederlag som motsvarar fem månadslöner, dvs tom juli månad i år. Jag har förstått att jag kan söka ersättning för tiden efter den som täcks av avgångsvederlaget, men när jag försöker göra det på mina sidor får jag beskedet att tidpunkten ligger för långt fram i tiden. Jag har blivit avstängd från A-kassan, jag jobbar 65%, pga av ett handläggare på Arbetsförmedlingen sa i november att jag är självgående och inga insatser behöver göras, jag fick telefontid i maj.Vad jag inte blev informerad om var att jag skulle fylla i en aktivitetsrapport från januari. Något jag uppdagade för en vecka sedan.

A-kassa. Alfakassan har långa handläggningstider och över 10 000 personer väntar just nu på besked – något som fått Sveriges a-kassor att gå ihop för att underlätta arbetet.

Jobbar du inom elteknikbranschen? Då är Elektrikernas a-kassa för dig. Ansök om medlemskap direkt på webben. Är du redan medlem och har blivit arbetslös?

Sju av tio som arbetar i Sverige är redan medlemmar i a-kassan – gå med du också! Hitta din a-kassa och bli medlem Om det har gått mer än 365 dagar sedan du sist fick a-kassa från oss måste du uppfylla ett nytt arbetsvillkor och ansöka om a-kassa på nytt. Om du till exempel har studerat, varit sjuk eller föräldraledig under uppehållet kan du i vissa fall få fortsätta på din ersättningsperiod trots att det har gått mer än 365 dagar. Vilken a-kassa du tillhör beror på om du vill gå med i en fristående a-kassa eller en facklig a-kassa.En fristående a-kassa kan vem som helst tillhöra medan en a-kassa som är knuten till ett fackförbund har vissa begränsningar.

Ersättningens storlek beror bland annat på hur mycket du har jobbat, vad du har tjänat och hur länge du har varit medlem i a-kassan. Vem kan få ersättning. Får jag olika ersättning beroende på vilken a-kassa jag är med i? Nej, du får ersättning på samma villkor oavsett vilken a-kassa du är medlem i.

Om jag ska bli medlem av A kassa, får jag hjälp från staten och hur många månader tar . Kontakta din a-kassa.

Kontakta din a-kassa. Alla ersättningar vi nämner här är maxbelopp – alltså det du kan få som mest.
S-ekonomi ab

Det väsentliga är om du anses vara en arbetslös företagare eller inte.

På grund av coronakrisen har flera tillfälliga ändringar skett av regler för a-kassa. Vad ska jag göra om jag har fått fel information från en a-kassa? 22 mar 2021 Alfa-kassan är en a-kassa som är fristående från fackförbund och För att få ersättning krävs det att du har arbetat och uppfyller vissa villkor. A-kassa - medlemskap, överhoppningsbar tid och ersättning För att underlätta har Akademikernas a-kassa samlat information som rör högskole- och  8 feb 2021 Jag accepterar inte kakor helt arbetslös (inte deltidsarbetslös eller periodvis arbetslös) och; har rätt till arbetslöshetsförmåner Det bör ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter du har som arbetssökande i de Inkomstförsäkring och a-kassa.
Glutenfritt bageri nyköping

Har jag a kassa





Kan jag få a-kassa vid visstidsanställning? Ja, du har rätt till a-kassa vid visstidsanställning förutsatt att du uppfyller kraven för att få ersättning från a-kassa. En visstidsanställning är en tidsbegränsad anställning, exempelvis provanställning eller ett vikariat.

Hur mycket får jag i a-kassa? Kan jag få a-kassa vid visstidsanställning? Ja, du har rätt till a-kassa vid visstidsanställning förutsatt att du uppfyller kraven för att få ersättning från a-kassa. En visstidsanställning är en tidsbegränsad anställning, exempelvis provanställning eller ett vikariat. 2021-01-13 Vi har telefon öppen måndag - fredag klockan 8.30-12.00. Läs mer här.